یزدفردا "پایگاه اطلاع رسانی دولت در واکنش به خبر «وزارت کشاوزری پنبه خودمان را زد؛ واردات فقط از ازبکستان»روزنامه جهان‌صنعت این مطلب را منتشر کرد:
روزنامه جهان صنعت چند روز پیش ادعا کرده بود که وزارت جهادکشاوزری، چون از واردات پنبه از ازبکستان به‌عنوان یک واسطه پول خوبی به جیب می‌زند، واردات پنبه از سایر کشورها را ممنوع کرده است، در حالی که واردات پنبه از تمام کشورها همچنان آزاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روزنامه جهان‌صنعت، اخیرا در مطلب مفصلی با تیتر کذب «وزارت کشاوزری پنبه خودمان را زد؛ واردات فقط از ازبکستان» ادعا کرده بود وزارت جهادکساورزی، واردات پنبه را فقط به واردات از ازبکستان محدود کرده و واردات پنبه از سایر کشورها را ممنوع کرده است.
این روزنامه سپس برای این خبر دروغ خود استدلال‌سازی هم کرده بود و مدعی شده بود علت این تصمیم وزارت کشاورزی، آن بوده که حتما این وزارتخانه به واسطه دلالی در این کار، پول خوبی به جیب می‌زند.
در متن گزارش این روزنامه، به نقل از رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ادعا شده بود: «مشکل آفت کرم سرخ پنبه در دنیا با قرنطینه و انجام ضد عفونی حل شده اما مشخص نیست چرا وزارت جهاد کشاورزی صنعت نساجی کشور را محدود به واردات پنبه از ازبکستان کرده است و این یعنی اینکه کشورهایی که از پنبه کشورهای ممنوعه! استفاده می‌کنند همگی دچار آفت سرخ هستند ادعایی که بیشتر به نظر می‌رسد مغرضانه باشد تا واقعی. زیرا بر فرض صحیح بودن این ادعا، ابهامات زیادی به وجود می‌آید اگر واقعا پنبه نساجی کشورهای دیگر آلوده است بنابراین انواع پوشاک وارداتی از ترکیه، چین و... می‌آید، هم باید آلوده به دستمان برسد پس تاکنون کوتاهی کرده‌اند که پوشاک وارداتی را آلوده اعلام نکردند زیرا بعید به نظر می‌رسد کشورهای تولیدکننده پوشاک برای پنبه نساجی‌شان فقط دست به دامن پنبه ازبکی شوند.... عده‌ای معتقدند که وزارت کشاورزی برای واردات پنبه از ازبکستان به‌عنوان یک واسطه حتما پول خوبی به جیب می‌زند که حاضر شده دست از پنبه کشورهای دیگر بکشد... ازبک‌ها به ازای تبدیل پنبه به نخ 17 درصد به تولیدکنندگان پاداش می‌دهند و از سوی دیگر بازار ایران پر از نخ هندی و ازبکی شده است که این موضوع به ریسندگی‌های پنبه کشور نیز لطمه جدی وارد کرده است.»
پیگیری‌ها درباره این اتهام فساد مالی به وزارت جهادکشاورزی نشان داد که اصل خبر مورد ادعای روزنامه جهان صنعت، کاملا کذب است. بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی مطالبی را عنوان نموده که واقعیت نداشته و برخلاف اظهارات نامبرده واردات پنبه محلوج و لینتر پنبه نه تنها از هیچ کشوری ممنوع نشده است بلکه برعکس برای سهولت در تامین پنبه مورد نیاز صنایع نساجی کشور شرایط قرنطینه ورود پنبه محلوج و لینتر پنبه از کشورهای آلوده و غیر آلوده به کرم سرخ پنبه به تفکیک صادر و ابلاغ شده است بنابراین گفته‌های نامبرده صحت نداشته و تکذیب می‌گردد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا